Nowe Perspektywy dla Połączeń Regionalnych "RegioExpress" – czy powrócą pociągi na Słowację z Tarnowa?

 

Fot. Zvon (archiwum)


Warszawa, 4 marca 2024 r. – W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie możliwościami rozbudowy sieci połączeń kolejowych między polskimi miastami a sąsiednimi regionami, Biuro Komunikacji Ministerstwa Infrastruktury wyjaśnia zasady organizacji publicznego transportu zbiorowego o charakterze międzynarodowym oraz stref transgranicznych.

Redakcja pytała Urząd Marszałkowski: Co UMWM sądzi o pomyśle wprowadzenia kategorii pociagów regionalnych o nazwie "RegioExpress"? Wzorem wielu krajów Europy Zachodniej takie pociągi mogłyby połączyć duże miasta czy stolice sąsiednich regionów z Krakowem. Proponuję relacje:

  1. Bratysława-Zilina-Cadca- Żywiec- Sucha Beskidzka - Skawina- Kraków Główny- Kielce- Ostrow Swietokrzyski- ( ewentualnie dalej: Sandomierz- Stalowa Wola).
  2. Kosice-Muszyna- Nowy Sącz- Tarnów- Kraków - Katowice lub Częstochowa

W kontekście pytań dotyczących wprowadzenia kategorii pociągów regionalnych "RegioExpress", które miałyby łączyć duże miasta czy stolice sąsiednich regionów z Krakowem, Ministerstwo podkreśla, że międzynarodowe przewozy pasażerskie, w tym także te realizowane w ramach kategorii "RegioExpress", podlegają regulacjom ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym. Przewozy te, realizowane z przekroczeniem granicy Rzeczypospolitej Polskiej, zaliczają się do kategorii przewozów międzynarodowych, za których organizację odpowiada minister właściwy do spraw transportu.

Jednocześnie, Ministerstwo Infrastruktury zaznacza, że przy tworzeniu oferty przewozowej uwzględniane są różnorodne czynniki, takie jak zdolność przepustowa infrastruktury kolejowej, potrzeby społeczne, preferencje podróżnych oraz kursowanie pociągów w równych odstępach czasowych między miastami wojewódzkimi. Wszystko to, przy jednoczesnym uwzględnieniu limitu dofinansowania przewozów określonego w ustawie budżetowej.

Ministerstwo podkreśla również swoje zaangażowanie we współpracę z PKP Intercity SA oraz zarządcą infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe SA w celu wypracowania rozwiązań, które w jak największym stopniu odpowiadają na oczekiwania społeczeństwa.

W odpowiedzi na zapytanie dotyczące organizacji połączeń na Słowację z terenu Małopolski, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego informuje, że przewozy międzynarodowe, w tym wymienione przez zapytującego połączenia, wykraczają poza kompetencje samorządu województwa. Organizacja tych połączeń, jako przewozów międzynarodowych, należy do zadań ministra właściwego do spraw transportu.

Tym samym, każda inicjatywa mająca na celu rozwój i wprowadzenie nowych połączeń regionalnych "RegioExpress" wymaga współpracy na wielu poziomach administracyjnych i zgodności z obowiązującymi przepisami prawa, mając na względzie kompleksową regulację przewozów o charakterze użyteczności publicznej. Ministerstwo Infrastruktury pozostaje otwarte na dialog i dalsze prace nad rozwojem sieci kolejowej, aby sprostać potrzebom mieszkańców Polski oraz wspierać rozwój międzynarodowych i międzyregionalnych połączeń kolejowych.

opr. SzI dla Transport.org.pl

Komentarze

Popularne posty