Wniosek o ogłoszenie przetargu na świadczenie usług przewozowych w ramach kolei aglomeracyjnej Tarnowa

 Adam Fularz

Redakcja Gazeta Tarnowska Gazeta Tarnowska



Dol. Zielona 24a, 65-154 Zielona Góra
Data: 16 lipca 2025
Do
Marszałka Województwa Małopolskiego
dział odpowiadający za sprawę Przewozów Aglomeracyjnych
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
ul. Basztowa 22, 31‑156 Kraków
Wniosek o ogłoszenie przetargu na świadczenie usług przewozowych w ramach kolei aglomeracyjnej Tarnowa
Szanowny Panie Marszałku,
W imieniu lokalnych społeczności oraz przedsiębiorców aglomeracji tarnowskiej wnoszę o niezwłoczne ogłoszenie przetargu na świadczenie usług przewozowych pasażerskich na trasie Tarnów–Żabno a docelowo Szczucin, po zakończeniu przez PKP PLK planowanych prac naprawczych, zwłaszcza na odcinku Tarnów–Żabno.
1. Stan infrastruktury
  • PKP PLK zapowiedziały wykonanie tego lata kluczowych prac naprawczych w ramach linii nr 115 między Tarnowem a Żabnem – w postaci wymiany podkładów i renowacji torowiska. Natomiast odcinek Żabno–Szczucin pozostaje nadal wyłączony z ruchu z powodu złego stanu technicznego 
  • Pomimo deklaracji UMWM dotyczących reaktywacji “Szczucinki” w dokumentach planistycznych, do tej pory brak jest zabezpieczonych środków ani harmonogramu realizacji tej inwestycji .
2. Uzasadnienie potrzeby uruchomienia przewozów
  • Linia Tarnów–Żabno–Szczucin obsługuje istotne centra ościenne aglomeracji tarnowskiej i może znacząco wspomóc zrównoważoną mobilność lokalną.
  • Przywrócenie ruchu aglomeracyjnego może stanowić alternatywę dla motoryzacji indywidualnej, redukując ruch drogowy i emisję spalin.
  • Modernizacja infrastruktury przez PKP PLK stwarza – po raz pierwszy od lat – realną perspektywę przywrócenia regularnych kursów regionalnych, a przetarg na przewoźnika powinien zostać niezwłocznie przygotowany i ogłoszony.
3. Propozycja działań ze strony UMWM
  1. Po zakończeniu prac infrastrukturalnych przez PKP PLK (ok. jesień 2025) – ogłoszenie przetargu na wybór operatora przewozów regionalnych na trasie Tarnów–Żabno w formule kolej aglomeracyjna.
  2. Określenie podziału linii na zakresy – m.in. jako kontynuacja linii E30 w aglomeracji tarnowskiej – celem skrócenia dojazdu do Tarnowa z Żabna i Szczucina.
  3. Współpraca z PKP PLK i CPK w celu ustalenia docelowej prędkości, typowych taborów (DMU) i częstotliwości kursowania, zgodnie z modelem SKA.
  4. Zapewnienia finansowego realizacji przewozów z perspektywą 2026–2030 – celem wpisania do RPO oraz Zintegrowanej Sieci Aglomeracyjnej (jeśli możliwe).
4. Wsparcie planistyczne i finansowe
  • Publiczne plany strategiczne (RPT, RPO WM, koncepcje SKA/CPK) wpisują priorytet w rozwój transportu aglomeracyjnego, także w miastach średnich. Niedawne modernizacje -Przykłady: , Płock–Sierpc – liczne przetargi potwierdzają, że przewozy regionalne można uruchamiać po lokalnym remoncie linii 
  • Gdy tylko PKP PLK zakończy przewidziane prace letnie, brak działania ze strony UMWM oznaczać będzie bierność wobec oczekiwań pasażerów, turystów i środowiska przedsiębiorców aglomeracji.

Wniosek końcowy
Wnoszę o:
  1. Zaplanowanie i ogłoszenie przetargu na przewóz pasażerski Tarnów–Żabno i docelowo do Szczucin w formule kolej aglomeracyjna, wraz z harmonogramem uruchomienia (np. przełom 2025/2026).
  2. Koordynację pomiędzy UMWM, PKP PLK i przewoźnikami w celu zapewnienia technicznych i operacyjnych warunków funkcjonowania linii.
  3. Uwzględnienie projektu w regionalnych i krajowych programach wspierających transport aglomeracyjny (RPO, Zintegrowana Sieć Kolejowa, KPO).
Licząc na szybkie działania i pozytywne zakończenie sprawy, pozostaję do dyspozycji.
Z poważaniem,
Adam Fularz
Redakcja / „Gazeta Tarnowska”

Załączniki:
Schemat kolei miejskiej w Tarnowie, schemat linii

Komentarze