Apel w sprawie kolei zelaznych
Dążąc do realizacji wizji rozwoju, określonej w Regionalnym Planie Transportowym Województwa Małopolskiego na lata 2021-2027 z perspektywą do 2030 r.: „Małopolska regionem o zrównoważonym, zintegrowanym i bezpiecznym systemie transportowym, będącym podstawą dalszego rozwoju i poprawy warunków życia mieszkańców oraz ich mobilności” Sejmik Województwa Małopolskiego przyjął Apel w sprawie pilnej realizacji kluczowych inwestycji kolejowych w Województwie Małopolskim.
Apel Sejmiku Województwa Małopolskiego w sprawie pilnej realizacji kluczowych inwestycji kolejowych w Województwie Małopolskim.
§1.
Sejmik Województwa Małopolskiego apeluje o pilną realizację kluczowych inwestycji kolejowych w Małopolsce, mających fundamentalne znaczenie dla rozwoju spójnego systemu transportowego, w tym Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA), poprawy dostępności transportowej ponad 3 milionów mieszkańców oraz wzmocnienia bezpieczeństwa infrastrukturalnego i strategicznego regionu, także w kontekście obronnym.
§2.
Do najważniejszych zadań, których realizacja powinna nastąpić niezwłocznie, Sejmik zalicza:
1. Rozwój infrastruktury na potrzeby SKA, w tym:
a) dobudowę dodatkowych torów lub mijanek na liniach kolejowych wychodzących z Krakowa w kierunkach:
- północnym (linia nr 8 na odcinku Kraków Główny - Kraków Piastów i dalej do Słomnik/Miechowa),
- wschodnim (linia nr 91 na odcinku Kraków Płaszów - Podłęże i dalej do Bochni/Tarnowa),
- południowym (linia nr 109 na odcinku Kraków Bieżanów - Wieliczka Rynek- Kopalnia),
- południowo-zachodnim (linia 94 na odcinku Kraków Bonarka - Skawina)
- zachodnim (linia nr 133 na odcinku Kraków Mydlniki - Zabierzów/Krzeszowice i dalej do Trzebini/Jaworzna)
b) budowę łącznicy kolejowej na krakowskim Żabińcu łączącej linie nr 133 i 100 wraz z modernizacją linii obwodowej nr 100 celem przystosowania jej do ruchu pasażerskiego (budowa przystanków kolejowych w rejonie: po. Kraków Łobzów, ul. Prądnickiej, al. 29-go listopada, ul. Pilotów, ul. Mogilskiej, al. Pokoju, ul. Klimeckiego) oraz zmianę organizacji ruchu na linii nr 947 do Łęgu (z opcją przedłużenia w kierunku Złocienia).
c) budowę lub modernizację przystanków kolejowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą i rozwiązaniami służącymi integracji transportu na terenie Miasta Krakowa, w tym:
- Kraków Prądnik Czerwony (w przygotowaniu),
- Kraków Żabiniec / Kraków Biały Prądnik,
- Kraków Grębałów (ul. Kocmyrzowska),
- Kraków Lubocza (nowa lokalizacja).
d) poprawę dostępności istniejących przystanków, m.in.:
- Kraków Bronowice (budowa kładki dla pieszych nad ul. Armii Krajowej w kierunku ul. Wizjonerów);
- Kraków Łobzów (zapewnienie możliwości dojścia pieszego na perony przystanku kolejowego od strony wschodniej (poprzez budowę niezbędnej infrastruktury od ul. Racławickiej lub poprzez budowę przejścia podziemnego na osi ul. Kijowskiej - ul. Wybickiego), co umożliwiłoby wygodny dostęp dla mieszkańców okolicznych osiedli m.in. nowego osiedla Piąta Dzielnica);
- Kraków Podgórze (budowa schodów i windy z peronu na kładkę pieszą);
- Kraków Płaszów (budowa schodów i windy z nowo wybudowanego peronu 4 na estakadę tramwajową);
- Kraków Bonarka (przedłużenie kładki pieszo-rowerowej poza obszar stacji kolejowej).
2. Realizację trzech projektów w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej - Kolej+ do 2029 r. (Kraków - Olkusz, Kraków - Niepołomice, Kraków - Myślenice - projekt dokumentacyjny). Ponadto apelujemy o zapewnienie pełnego finansowania etapu budowlanego dla projektu Kraków - Myślenice poprzez dodanie tego zadania do Krajowego Programu Kolejowego.
3. Konsekwentną i sprawną realizację przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. największej inwestycji kolejowej w Polsce, polegającej na modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz oraz budowie linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna. Inwestycja ta znacząco poprawi dostępność komunikacyjną subregionów południowej Małopolski, zwiększy ich atrakcyjność gospodarczą i turystyczną, a także wzmocni spójność terytorialną regionu. Ponadto pozwoli na wypełnienie istniejącej luki w sieci TEN-T, do której należą modernizowana i projektowana linia. W ramach uzupełniania i pełnego wykorzystania potencjału nowej linii należy przeprowadzić również dodatkowe inwestycje obejmujące:
- budowę łącznicy Nowy Sącz Chełmiec - Nowy Sącz Biegonice umożliwiającej połączenie linii nr 104 z 96 w stronę Muszyny i granicy państwa,
- budowę nowego połączenia kolejowego pomiędzy Nowym Sączem a Krynicą, celem skrócenia czasu przejazdu do granicy państwa,
- dobudowę drugiego toru na linii nr 99 na odcinku Chabówka - Nowy Targ - Zakopane.
4. Rozwój infrastruktury kolejowej w regionie, w tym:
a) rewitalizację linii kolejowej nr 103 Trzebinia - Wadowice i 126 Chrzanów - Płaza,
b) budowę nowych łącznic (np. linie nr 108 i 110, celem umożliwienia bezpośredniego wjazdu do Gorlic od strony Stróż, bez konieczności zmiany czoła pociągu; linie nr 94 i 103 Spytkowice Kępki - Miejsce),
c) budowę nowych linii (np. linia nr 73 Busko-Zdrój - Tarnów; linia Miechów - Charsznica - Kozłów jako obejście tunelu kolejowego pod Białą Górą, z uwzględnieniem połączenia z linią nr 62 w kierunku Wolbromia),
d) kompleksową rewitalizację linii kolejowej nr 117 na odcinkach wymagających przeprowadzenia takich prac.
5. Zapewnienie wsparcia dla modernizacji i rewitalizacji obiektów dworcowych kolejowych poprzez ustanowienie dedykowanego programu dla ich właścicieli. Infrastruktura dworcowa może być inkubatorem lokalnych węzłów mobilności, tworząc warunki do integracji systemów transportu. Niezbędna jest również modernizacja infrastruktury (głównie torowej oraz peronowej) stacji i przystanków kolejowych, koniecznych dla zapewnienia obsługi pasażerów.
6. Stworzenie programu zapewniającego wsparcie dla rozbudowy istniejących i powstania kolejnych węzłów przesiadkowych oraz obiektów typu P+R i B+R przy stacjach i przystankach kolejowych, zwiększającego dostępność do transportu kolejowego.
7. Rozbudowę infrastruktury kolejowej towarowej, celem zmniejszenia oddziaływania transportu na środowisko oraz stworzenie warunków sprzyjających wykorzystaniu i rozwojowi ekologicznego kolejowego transportu towarowego, poprzez budowę dedykowanej infrastruktury, zapewniającej bezpieczny i niezakłócony przewóz ładunków, m.in. zachodniej i południowej kolejowej obwodnicy Krakowa, towarowych terminali kolejowych, odtworzenie bocznic zakładowych.
§3.
Sejmik Województwa Małopolskiego apeluje o systemowe wsparcie finansowe na zakup i utrzymanie taboru kolejowego do realizacji wojewódzkich przewozów pasażerskich, w szczególności poprzez:
a) zaplanowanie w budżecie państwa środków finansowych z przeznaczeniem na zakup taboru kolejowego oraz zwiększenie środków na wsparcie projektów obejmujących nabywanie pojazdów;
b) zaplanowanie w budżecie państwa środków finansowych z przeznaczeniem na realizację prac przeglądowych, utrzymaniowych i modernizacyjnych taboru kolejowego wykorzystywanego przez przewoźników regionalnych,
c) zapewnienie długookresowego planu finansowania zadań obejmujących zakup, utrzymanie i modernizację taboru dedykowanego do świadczenia regionalnych przewozów kolejowych.
Istotność opisanej problematyki wyraził również Konwent Marszałków Województw RP w Stanowisku nr 15 przyjętym w dniu 10 czerwca br., skierowanym do Prezydenta RP, Marszałka Sejmu RP, Marszałka Senatu RP, Prezesa Rady Ministrów, Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Infrastruktury.
Rozwój oferty przewozowej oraz utrzymanie wysokiej jakości i komfortu przewozów kolejowych, jakie zostały osiągnięte dzięki działaniom samorządu, wymaga ciągłych starań na rzecz pozyskania i wprowadzenia do eksploatacji nowoczesnego taboru kolejowego. Bez zapewnienia stabilnego źródła finansowania zakupu pojazdów, jak również stale rosnącego poziomu wydatków na serwis i utrzymanie powiększającej się floty nowoczesnych pojazdów, samorząd nie będzie w stanie pokryć koszów organizacji przewozów na poziomie oczekiwanym przez mieszkańców.
Uwzględniając dynamiczny rozwój wojewódzkich przewozów kolejowych, Sejmik Województwa Małopolskiego apeluje o zakup przez Marszałka Województwa 25 nowoczesnych, wieloczłonowych pociągów dla Kolei Małopolskich w ramach obowiązującej umowy ramowej, które powinny zostać sfinansowane ze środków Unii Europejskiej, w tym Krajowego Planu Odbudowy.
§4.
Sejmik Województwa Małopolskiego wskazuje również na alarmujący i postępujący proces starzenia się i potrzebę sukcesywnego wycofywania z ruchu elektrycznych zespołów trakcyjnych będących w użytkowaniu spółki POLREGIO S.A. Obecne zużycie techniczne wielu z tych pojazdów nie tylko uniemożliwia ich dalszą bezpieczną i efektywną eksploatację, ale stanowi realne zagrożenie dla komfortu i punktualności podróży. Apelujemy o podjęcie pilnych, kompleksowych i konsekwentnych działań na rzecz pozyskania nowoczesnych pojazdów przez POLREGIO S.A. W przeciwnym przypadku Spółka utraci możliwość konkurowania z innymi przewoźnikami na otwartym rynku usług przewozów kolejowych, co uderzy w tysiące pasażerów nie tylko w Małopolsce, ale i całej Polsce. Bez odpowiednich inwestycji taborowych znacząco pogorszy się atrakcyjność transportu publicznego, zniechęcając pasażerów do korzystania z kolei. To z kolei zahamuje rozwój lokalnych społeczności, zwiększy zatory drogowe i pogorszy jakość powietrza. Inwestycja w nowoczesny tabor to inwestycja w przyszłość komunikacji publicznej i rozwój regionalny. Oczekujemy konkretnego planu działań i harmonogramu wdrożenia, gwarantującego odnowę taboru w najbliższych latach.
§5.
Sejmik Województwa Małopolskiego zakłada konieczność dalszej integracji i poprawy dostępności transportu kolejowego. Dostrzegając zalety obowiązującego obecnie, wzajemnego honorowania biletów wydawanych na przejazdy pociągami pomiędzy wszystkimi Operatorami realizującymi przewozy na zlecenie Województwa Małopolskiego tj.: Koleje Małopolskie sp. z o.o., Koleje Śląskie sp. z o.o. i POLREGIO S.A. apelujemy o wprowadzenia pełnego, wzajemnego honorowania biletów na odcinkach obsługiwanych przez linie regionalne, również przez PKP Intercity S.A. na podstawie biletów okresowych.
Integracja powinna obejmować również udostępnienie elektronicznych rozkładów jazdy przez zarządcę infrastruktury m.in. na potrzeby aplikacji służących do planowania podróży, w tym iMKA oraz integrację międzygałęziową, w szczególności z liniami autobusowymi organizowanymi przez Województwo.
Jednocześnie apelujemy, o wdrażanie rozwiązań zmierzających do dalszej cyfryzacji publicznego transportu zbiorowego, w tym w zakresie automatycznej weryfikacji w aplikacjach mobilnych uprawnień pasażerów do przejazdów ulgowych.
§6.
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na efektywny, ekologiczny i dostępny transport publiczny Sejmik Województwa Małopolskiego apeluje o utworzenie krajowego funduszu wsparcia wojewódzkich połączeń kolejowych, który pozwoli na dalszy rozwój regionalnego transportu kolejowego, przynosząc szereg korzyści społecznych, gospodarczych i środowiskowych. Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych, działający od 2019 roku, dowiódł swojej skuteczności w walce z wykluczeniem komunikacyjnym w obszarze transportu drogowego. Dzięki systemowemu dofinansowaniu deficytowych, ale społecznie niezbędnych połączeń autobusowych, FRPA przyczynił się m.in. do zwiększenia dostępności komunikacyjnej. Utworzenie krajowego funduszu wsparcia wojewódzkich połączeń kolejowych pozwoliłoby na:
- zwiększanie częstotliwości kursowania pociągów i uruchamianie nowych połączeń regionalnych,
- zwiększanie konkurencyjności przewoźników regionalnych, stabilność usług i skuteczną konkurencję na otwartym rynku,
- zapewnienie wsparcia finansowego dla samorządów województw.
§7.
Szybka Kolej Aglomeracyjna stała się realną alternatywą dla transportu samochodowego, znacząco przyczyniając się do zmniejszenia korków, ograniczenia emisji zanieczyszczeń oraz poprawy jakości życia w Małopolsce. W 2024 r. Małopolska odnotowała najwyższy w Polsce wzrost liczby pasażerów - z 26,3 mln do 34,3 mln (30,4%). Tylko pociągi zamawiane i finansowane przez samorząd województwa przewiozły ponad 26,5 mln pasażerów: Koleje Małopolskich 13,7 mln, POLREGIO 12 mln, Koleje Śląskie 870 tys.
Dalszy wzrost jest możliwy tylko przy kontynuacji strategicznych inwestycji i zapewnieniu systemowego wsparcia całego sektora transportu kolejowego.
Małopolska, ze względu na swoje położenie geograficzne i znaczenie turystyczne oraz gospodarcze, boryka się z problemem wąskich gardeł w sieci kolejowej. Dotyczy to zwłaszcza obszarów Aglomeracji Krakowskiej oraz głównych szlaków łączących region z resztą kraju. Inwestycje w dodatkowe tory, rozbudowę stacji i węzłów kolejowych, a także modernizację systemów sterowania ruchem, są niezbędne do zwiększenia przepustowości. W aglomeracjach, w tym szczególnie w Krakowie, kluczowym wyzwaniem jest również separacja ruchu lokalnego (aglomeracyjnego) od dalekobieżnego. Obecne współdzielenie torów przez pociągi o różnej specyfice (składy dalekobieżne, wolniejsze pociągi regionalne, pociągi towarowe) prowadzi do wzajemnego blokowania się, obniżenia punktualności i ograniczenia przepustowości. Budowa dodatkowych torów dedykowanych wyłącznie dla ruchu aglomeracyjnego to strategiczne inwestycje, które znacząco usprawnią funkcjonowanie całej sieci. Dzięki temu zyskamy większą elastyczność w konstruowaniu rozkładów jazdy, pociągi aglomeracyjne będą mogły kursować bez zakłóceń ze strony składów dalekobieżnych, a cały ruch zyska na punktualności i częstotliwości.
Wskazane inwestycje pozwolą również efektywnie walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym. Rewitalizacja nieczynnych lub rzadko używanych linii kolejowych, budowa nowych przystanków oraz zwiększenie częstotliwości połączeń na trasach regionalnych są działaniami, które realnie poprawią dostępność transportową dla tysięcy mieszkańców. Zwiększenie częstotliwości lub przywrócenie połączeń kolejowych do miejscowości obecnie pozbawionych takiego transportu stworzy nowe możliwości rozwoju lokalnych społeczności, zmniejszy konieczność korzystania z transportu indywidualnego i przyczyni się do redukcji emisji zanieczyszczeń.
Inwestycje kolejowe w Województwie Małopolskim to nie tylko modernizacja infrastruktury, ale przede wszystkim strategiczny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju regionu. Likwidacja wąskich gardeł, usprawnienie sieci, walka z wykluczeniem transportowym, separacja ruchu lokalnego od dalekobieżnego, wymiana taboru, integracja przewoźników oraz zapewnienie finansowania przewozów są wzajemnie powiązanymi celami, których osiągnięcie przełoży się na wymierne korzyści gospodarcze, społeczne i środowiskowe.
Apelujemy o docenienie wagi przedstawionych argumentów i podjęcie kroków w celu przyspieszenia i kompleksowego przeprowadzenia niezbędnych inwestycji kolejowych oraz wypracowania systemowych mechanizmów w zakresie pozostałych działań. Przedsięwzięcia te są kluczowe dla zwiększenia konkurencyjności regionu, poprawy jakości życia jego mieszkańców oraz dalszej budowy nowoczesnego i efektywnego systemu transportowego.
Autor: Biuro Prasowe UMWM
Wg SESJA SEJMIKU WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO, SEJMIK WOJEWODZTWA MAŁOPOLSKIEGO
Twój adres e-mail
Twój adres e-mail
Subskrybuj newsletter
Zasady korzystania z portalu
Mapa strony
Deklaracja dostępności
Polityka prywatności
Ochrona Danych Osobowych
Ustaw jako stronę startową
RSS
Projekt i wykonanie:
Komentarze
Prześlij komentarz